Psychologia kolorów w marketingu i reklamie

Psychologia kolorów w marketingu i reklamie

Każdego dnia bombardowani jesteśmy potężną ilością obrazów. Nic dziwnego. Wszak w większości jesteśmy wzrokowcami. A wiesz, że kupujemy głównie oczami? Dlatego psychologia kolorów to prawidła, które musisz znać. Chcesz poznać jej arkana? Zapraszamy!

DIABEŁ TKWI W SZCZEGÓŁACH

Może to banał, jednak musi to wybrzmieć. Najlepiej na początku. KAŻDY KOLOR MA ZNACZENIE. Mają wpływ na nasz nastrój, odbiór rzeczywistości, na decyzje. Kolory mogą wywoływać nawet konkretne reakcje fizyczne – sprawdź, czym zajmuje się chromoterapia.

Pomyśl teraz przez chwilę. Na co zwracasz uwagę w czasie zakupów? Czy zawsze to będą parametry, osiągi, funkcjonalności i cena? Przecież ta kraciasta koszula źle leży. No ale, jaka jest ładna!

No właśnie. Walor estetyczny produktów i marek to jedna z tych cech, które będą warunkować sprzedaż. Przecież to obraz zapada w pamięć. Budzi konkretne skojarzenia. I najważniejsze – emocje. To one najczęściej popychają nas w stronę konkretnych wyborów. Badania mówią same za siebie – ponad połowa klientów motywuje swoje zakupy kolorem, stawiając je jako jedno z najważniejszych kryteriów.

W myśleniu o swojej firmie, marce, reklamie i marketingu nie możesz zapominać o sferze wizualnej. Źle zaprojektowana identyfikacja może zablokować rozwój Twojego biznesu, nie mówiąc o sprzedaży i zyskach. Proste, prawda? Dlatego zawsze korzystaj z pomocy specjalistów, którzy dobiorą najlepsze rozwiązania do tego, by Twoja marka przekazywała dokładnie to, co chcesz.

ODKRYJ MOC KOLORÓW

To jak? Chcesz poznać znaczenie poszczególnych kolorów? Chłoń wiedzę. Kto wie, może to jest właśnie ten moment, w którym zdecydujesz się na kolejny krok…

CZERWIEŃ

W nim kumulują się intensywne emocje. Stosuj go, gdy chcesz przenieść coś na pierwszy plan. Jego wyrazistość stymuluje ludzi do podejmowania szybszych i bardziej zdecydowanych decyzji. Czerwień przywodzi na myśl siłę, determinację, gniew, pasję i energię. Jest też symbolem miłości, seksualności, jak i zagrożenia. Przypomnij sobie teraz marki, które bazują na tym kolorze. Coca-Cola, H&M, YouTube – jakie jeszcze?

ŻÓŁTY

Ewidentnie kojarzy się ze słońcem i radością. Jeśli chcesz przywołać ciepłe wspomnienia i uczucia związane z dzieciństwem, domem czy wolnym czasem. Nie stosuj go do promocji produktów ekskluzywnych i prestiżowych – kupisz sobie żółty garnitur? Idealnie za to nadaje się do podkreślenia codziennego bezpieczeństwa. Teraz już wiesz, dlaczego Wielkie M czy IKEA wybrały ten kolor, prawda?

POMARAŃCZOWY

To połączenie intensywności czerwonego i ciepła żółtego. Odzwierciedla zarówno radość, jak i fascynację czy determinację. Wiesz, że doskonale stymuluje apetyt, szczególnie wśród młody? Hmmm, te soczyste cytrusy! Właśnie dlatego takie marki, jak CCC, Allegro czy Orange, które chcą być utożsamiane z młodzieńczym wigorem postawiły właśnie na niego.

Gdy jesteśmy przy jaskrawych kolorach, przypomnij sobie, jak wyglądają przyciski na stronach internetowych, które nawołują do konkretnego działania (CTA) – zapłaty, kupna, pobrania, akceptacji. Tak – jaskrawe sprzedaje. Zwłaszcza wtedy, gdy liczy się szybka decyzja tu i teraz.

ZIELONY

Kojarzony z naturą, ekologią, spokojem. Symbolizuje także wzrost, harmonię i płodność. Zielonego używaj, gdy chcesz podkreślić nieszkodliwość swoich produktów i ich naturalne pochodzenie. Pamiętaj, że gałązka oliwna to znak pokoju. BP, Starbucks – które marki jeszcze chcą być „zielone”?

NIEBIESKI

Kolor morza i nieba jednoznacznie kojarzone są pokojem, stabilizacją i bezpieczeństwem. Łączy się go z biznesem, innowacjami i nowymi technologiami. Stosuj go, gdy zajmujesz się finansami, dbaniem o bezpieczeństwo lub szczególnie ważne jest dla Ciebie zaufanie klientów. Nie bez kozery Facebook, Ford, BMW, PZU czy Allianz pozycjonują się głównie w tym kolorze.

BIAŁY

Pozornie neutralny, wręcz nijaki, jednak skrywa ogromny potencjał. Czystość, klarowność, głębia to tylko kilka z jego znaczeń. Idealnie nadaje się do tworzenia subtelnych, acz wyrazistych kompozycji – najlepiej w połączeniu czarnym, czerwonym i niebieskim. Kontrasty poprawiają czytelność, ale też wzmacniają przekaz marki, informując o jej wyjątkowości i unikalności. Kojarzysz takie marki jak Apple czy Levi’s?

CZARNY

Tak samo neutralny i z tą samą potęgą, co biały. Klasyka, stałość, powaga czy respekt – to wszystko można z niego wyczytać. W ważnych momentach życia często decydujesz się na czerń, wszak to symbol ponadczasowej elegancji. Jednocześnie jest wyrazem siły władzy i tajemnicy. Jakiego koloru są najczęściej luksusowe auta? Korzysta się z niego, by uwypuklić inne barwy. Już teraz wydaje się jasne, dlaczego Puma i Sony mają takie logo, prawda?

NIECH TWÓJ BIZNES W KOŃCU NABIERZE KOLORÓW

Oczywiście interpretacja kolorów to indywidualna sprawa odbiorców, na którą mają wpływ różne czynniki, jak pora dnia, doświadczenia, poziom zmęczenia, stres, stan zdrowia… Lista nie ma końca.

Jednak planując reklamę, kampanię marketingową czy identyfikację wizualną dla Twojej firmy, warto skorzystać z dobrodziejstw, jakie daje psychologia kolorów. Unikniesz wtedy wizerunkowych wpadek czy marketingowego fiaska. Najlepiej skorzystać z pomocy ludzi, którzy w branży działają od lat i wiedzą, na czym polega ta mentalna gra.

Skontaktuj się z nami już teraz – służymy radą, wybierzemy najlepsze rozwiązania i wykonamy całą pracę za (dla) Ciebie. DRUKARNIA247 – reklamujemy skutecznie.