fbpx

Gdzie sprawdza się druk wielkoformatowy?

Gdzie sprawdza się druk wielkoformatowy?

Druk wielkoformatowy kojarzy się z wielkimi billboardami. Nie jest to jednak jedyny sposób, w jakim sprawdza się tego rodzaju wydruk. Co warto wiedzieć o druku wielkoformatowym? Jakiego rodzaju jest to technologia? W jakim środowisku się z niego korzysta? Które materiały są odpowiednie dla tego wydruku?

Czym jest druk wielkoformatowy?

Druk wielkoformatowy, jak sama nazwa wskazuje, jest wydrukiem, który zajmuje sporą powierzchnię. Można w ten sposób przygotować wydruk różnymi technikami. Wyróżnia się pod tym względem druk:

  • solwentowy,

  • UV (z wykorzystaniem lamp wyładowczych i ledowych),

  • termosublimacyjny,

  • lateksowy.

Cechą charakterystyczną druku wielkoformatowego jest jego uniwersalność, która polega na możliwości naniesienia wybranej grafiki na różne powierzchnie i materiały. Wydruk można dostosować do swoich preferencji z uwagi na dostępność personalizacji. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by tworzyć wydruki wielkoformatowe w kilku lub w pojedynczych egzemplarzach.

Techniki druku wielkoformatowego – zastosowanie

Druk solwentowy

Jak już wspomniano, wydruki wielkich formatów znajdują zastosowanie głównie w reklamie, najczęściej w postaci billboardów. Najlepszym przykładem może być wydruk w technice solwentowej. Trzeba jednak pamiętać, że taki druk nie sprawdzi się w każdym miejscu. Przyczyną jest intensywny zapach substancji, które wykorzystuje się podczas tworzenia wydruków tą metodą. W związku z tym z drukiem solwentowym można się spotkać wyłącznie przed budynkiem, a nie w jego wnętrzu.

Druk UV LED

Z kolei druk typu UV LED staje się poważną „konkurencją” dla solwentowych wydruków. Wszystko za sprawą przyjaznych dla środowiska materiałów i procedury, w wyniku której taki wydruk może powstać. Poza tym druk wielkoformatowy typu UV LED można wytworzyć, zużywając znacznie mniej energii.

Ponadto atramenty, które wykorzystuje się do tworzenia druku z zastosowaniem lamp UV i ledowych, nie mają tak intensywnego zapachu, jak substancje lotne w druku solwentowym. Oczywiście, warto zwracać uwagę na firmę, która produkuje takie akcesoria. Niemniej można znaleźć atramenty, których skład sprawia, że wydruk formatowy nadaje się do zastosowania wewnątrz obiektu.

Zastosowanie wspomnianych lamp powoduje, że wydrukowana grafika przetrwa próbę czasu, skutecznie opierając się oddziaływaniu promieni UV (nie żółknie), a także uszkodzeniom (jest trwały nawet na podłożach o niewielkiej grubości).

Na jakich materiałach nanosi się druk wielkoformatowy?

Grafika w postaci wydruku wielkoformatowego sprawdza się:

  • na folii (samoprzylepnej, wylewanej lub oczkowej),

  • na PCV (baner reklamowy typu frontlight),

  • na siatce (tzw. mesh),

  • w formie banera dwustronnego (czyli blackout),

  • jako baner z możliwością podświetlenia (tzw. blacklight),

  • w postaci flagi.

Druk wielkoformatowy na folii samoprzylepnej najczęściej spotyka się na takich podłożach jak: pojazdy, tablice, szkło, czy podłogi. Druk ten wykonany na folii wylewanej nanosi się zwykle na pojazdach. Wydruk na folii oczkowanej nakłada się na szyby – grafikę widać od strony zewnętrznej, natomiast z wnętrza pomieszczenia lub pojazdu pozostaje niewidoczna.

Baner PCV typu frontlight to mobilny wydruk – można go złożyć w rulon i zamocować w dowolnym miejscu, np. na ogrodzeniu, czy elewacji budynku. Jeśli istnieje taka potrzeba, baner frontlight można ponownie złożyć i rozwiesić w innym miejscu, a jego jakość nie będzie pozostawiać wiele do życzenia.

Z kolei baner dwustronny blackout można spotkać na centrach handlowych, czy latarniach, a podświetlany blacklight sprawdzi się na kasetonach, miejskim oświetleniu, a także jako billboard wyposażony w doświetlenie.

Decydując się na druk wielkoformatowy na siatce PCV typu mesh, można spodziewać się, że będzie trwały, jeśli powiesi się go na: stoiskach wystawienniczych, murze, rusztowaniu, czy konstrukcji.

Druk wielkoformatowy bezpośrednio na podłożu

Dzięki technologii UV można zrezygnować z nanoszenia wydruków wielkoformatowych na pośredni materiał. Oznacza to, że grafika wydrukowana w ten sposób od razu „trafia” na podłoże, na przykład na ścianę, podłogę, czy na element wykończenia (np. na kafelki na ścianie lub na podłodze). Jest to dobry sposób, jeśli ważne jest, by druk znalazł się bezpośrednio na podłożu, a także, gdy liczy się czas.

Grafika do wydruku wielkoformatowego – w jakim pliku ją zapisać?

Żeby druk wielkoformatowy miał jak najlepszą jakość w swojej rozdzielczości, najlepiej, gdy pliki zapisuje się w formacie TIF, CDR lub JPG. Trzeba też pamiętać o tym, by ustawić odpowiednią paletę kolorystyczną, czyli CMYK zamiast np. RGB. Jeśli dodatkowo liczy się dobra przestrzeń kolorystyczna, czy łagodniejsze przejścia między jednym odcieniem a drugim, warto jeszcze określić takie parametry, jak Lc i Lm. Jakość wydruku zależy również od doboru atramentu, więc przed finalnym naniesieniem grafiki dobrze wykonać próbę.

Druk wielkoformatowy – gdzie się go stosuje?

Grafika, którą nanosi się na duży format, sprawdza się przede wszystkim w przestrzeni publicznej jako reklama lub druk informacyjny. Przeważnie są to wszelkiej maści banery reklamowe, billboardy, a także podświetlane tablice miejskie lub kasetowy, a także plakaty oraz flagi. Niektóre z nich można stosować tylko na zewnątrz, inne również w pomieszczeniach, co zależy głównie od zastosowanej technologii wydruku, a także od indywidualnych preferencji i zapotrzebowania.

Tagi: